Khamis, 18 Jun 2015

PANDANGAN PENGGUNA TERHADAP MUTU PERKHIDMATAN BAS HENTI-HENTI DI JOHOR BAHRU

Pengangkutan awam khususnya pengangkutan bas merupakan mod pengangkutan yangpaling popular di kebanyakan bandar di Malaysia amnya dan Johor bahru khususnya. Ini kerana pergerakkan penduduk yang besar dari kawasan kediaman di pinggir bandar kepusat-pusat pekerjaan dan aktiviti dalam bandar menjadikan perkhidmatan bas sangat penting. Walau bagaimanapun penawaran perkhidmatan bas yang sedia ada masih lemah dan mempunyai mutu perkhidmatan yang rendah terutama dari segi kekerapan perkhidmatan, keselesaan dan keadaan fizikal bas itusendiri yang mempengaruhi mutu perkhidmatan bas. Namun begitu tidak dinafikan bahawa kegagalan dari segi ketiadaan koordinasi dalam organisasi pengangkutan awam sama ada peringkat strategik dan tempatan serta pengusaha bas menyebabkan mutu perkhimatan bas menurun. Walaupun mutu perkhidmatan bas masih rendah tetapi kadar permintaannya terus meningkat dari setahun ke setahun. Iniberdasarkan faktor muatan penumpang dan trend permintaan semasa. Namun begitu penawaran perkhidmatan tersebut hanyalah terdiri dari mereka-mereka yang berpendapatan rendah dan tidak mampu untuk memiliki kenderaan sendiri. Faktor utama yang menyebabkan sambutan orang ramai terhadap perkhidmatan bas dingin adalah disebabkan oleh faktor keadaan perkhidmatan bas itu sendiri. Ini kerana kebanyakan penawaran yang dibuat kurang mengambilkira persepsi pengguna terhadap bentuk-bentuk perkhidmatan yang di ingini oleh mereka. Berdasarkan hasil kajian dengan mengambil kira persepsi pengguna, kelemahan-kelemahan perkhidmatan bas semasa adalah disebabkan oleh beberapa faktor seperti keadaan bas kotor, keadaan dalam bas sesak, keadaan dalam bas bising, tempat duduk tidak selesa, kekerapan bas yang rendah, kurangnya mengambil kira ciri-ciri keselamatan kepada pengguna, tahap kebolehsampaian yangrendah dan lain-lain faktor yang secara tidak langsung menjejaskan mutu perkhidmatan bas. Walau bagaimanapun kelemahan-kelemahan ini akan dapat diatasi sekiranya pihak yang terlibat dapat mewujudkan satu koordinasi dan memerlukan perubahan dari segi bentuk perkhidmatan bas supaya bersesuaian dengan keinginan pengguna seperti perubahan dari segi jenis bas, rekabentuk bas,keadaan tempat duduk, kecekapan perkhidmatan dan lain-lain. Oleh itu cadangan dari pengguna, pengusaha dan agensi-agensi perlu diambilkira dan disesuaikan dengan kawasan kajian supaya ianya dapat memberi keuntungan bersama. Berdasarkan kesesuaian bentuk perkhidmatan bas di kawasan kajian, beberapa cadangan telah dikemukakan seperti meningkatkan tahap kekerapan perkhidmatan bas, meningkatkan tahap keselesaan pengguna bas dan memperbaiki keadaan fizikal bas. Selain daripada itu bagi memastikan perkhidmatan dan pentadbiran menjadi semakin cekap, satu badankloordinasi untuk pengangkutan awam diwujudkan. cadangan-cadangan ini merupakan cadangan dalam bentuk jangka pendek dan jangka panjang. Walau bagaimanapun cadangan-cadangan yang dikemukakan di atas perlu dilakukan seiring dengan polisi-polisi yang telah digariskanoleh pihak Berkuasa Tempatan (MPJB).

Sumber : http://ent.library.utm.my/client/en_AU/main/search/detailnonmodal/ent:$002f$002fSD_ILS$002f152$002fSD_ILS:152884/ada;jsessionid=2858128649288FA63F3CE363FE929676?qu=Bus+lanes&ic=true&ps=300

Tiada ulasan:

Catat Ulasan