Selasa, 23 Jun 2015

RAKYAT PERLU YAKIN POTENSI PENGANGKUTAN AWAM

                                Image result for rakyat perlu yakin potensi pengangkutan awam

KUALA LUMPUR - Kejayaan ke arah mempunyai perkhidmatan‎ pengangkutan awam yang terbaik menjelang Wawasan 2020 hanya boleh dicapai melalui keyakinan bersama oleh semua orang.
Pengarah Urusan Kumpulan Prasarana, Azmi Abdul Aziz berkata, orang ramai‎ termasuk pemegang saham perlu bersedia untuk melihat pengangkutan awam secara lebih positif dan maju dengan menunjukkan sikap lebih bertanggungjawab.
"Kita juga perlu mempersiapkan diri untuk memastikan pengangkutan awam tidak sama seperti apa yang telah dilihat, baru-baru ini.
"Sebelum ini, apabila kita bercakap mengenai pengangkutan awam, semua orang berkata ia adalah tanggungjawab kerajaan...ya itu betul, tetapi tidak bermakna kita harus menunggu peruntukan kerajaan bagi memastikan ia terlaksana," katanya pada ceramah bertajuk 'The Rail Challenge - Taking A City From Good To Great' di sini, semalam.
Azmi berkata Prasarana juga turut cuba memahami harapan generasi akan datang tentang pengangkutan awam kerana mereka bakal memasuki tenaga kerja. 
    
"Ia adalah fenomena global yang mana harapan mereka selalunya berbeza...Ini adalah beberapa faktor yang kami akan perhalusi lagi agar ia lebih menarik agar pengangkutan awam pada masa depan dapat memenuhi sasaran pasaran," katanya. 
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal berkata sehingga kini, 62 peratus projek pembinaan Mass Rapid Transit (MRT) telah selesai.

"Mungkin ada isu-isu tertentu di sana sini ketika pelaksanaannya tetapi ia  mengikut seperti yang dijadualkan," katanya memberi jaminan. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan